Idézet

"Olvasd, nézd, hallgasd azt, amire a szervezeted vágyik, meglátod, minden hangulatodra, állapotodra találsz műfajt, s azon belül keresd azt a darabot, amelynek színvonala megüti a mértékedet." /Vavyan Fable/

"A jó könyv mindig megtalálta, ma is megtalálja azokat, akiknek íródott." /Vavyan Fable/

2016. szeptember 3., szombat

Jodi Picoult – Samantha van Leer: Lapról lapra

 Vigyázat! Elvétve cselekményleírást tartalmazhat!

Fülszöveg: „A valóságban Delila és Olivér soha nem lehetne egy pár. Viszont itt vannak a valóságban, és mégis párként élnek. Szembe kell nézniük a ténnyel: a „Boldogan éltek, amíg meg nem haltak” mondatot akár komolyan is vehetik. A sors azonban különös módon üzen nekik, és hamarosan rá kell jönniük: egy mese újraírása kockázatokkal jár.
A Sorok között folytatásában Olivérnek olyan hétköznapi problémákkal kell megküzdenie, amelyekről nem is álmodott: eddig mindenki az ő alattvalója volt, mostantól azonban neki kell alkalmazkodni másokhoz. Ami nem is olyan könnyű feladat, ha az embernek már előre meg van írva a meséje…
Delilának és Olivérnek közösen kell eldönteniük, mennyit hajlandóak kockáztatni az igaz szerelemért, hogy a történetük a való világban is boldog véget érjen. Hiszen a legnagyobb kalandok nem a tündérmesék lapjain történnek…”

Megjelenés várható időpontja: 2016. szeptember 5.
Megjelenik az Athenaeum kiadó gondozásában.
Fordítás alapjául szolgáló mű: Jodi Picoult és Samantha van Leer: Off the Page
Fordította: Babits Péter
Oldalszám: 392
ISBN: 978-963-293-547-8
Eredeti színes illusztrációk: Yvonne Gilbert
Fekete-fehér illusztrációk: Scott M. Fischer
Műfaját tekintve ifjúsági regény.

Köszönöm a lehetőséget az Athenaeum kiadónak! Nagyon boldog vagyok, hogy elsők között olvashattam a történetet. 

A történet első kötetéről, a Sorok közöttről itt írtam:
Külön örülök, hogy a második kötetre nem kellett éveket várni. :)

Mielőtt maga a történet kerülne szóba, megjegyezném (amit már a Sorok közöttnél is), hogy imádom a borítót és az illusztrációkat. Szerintem eszméletlenül passzolnak a történethez, s ezekkel együtt lett kerek egész a könyv. Persze a történet önmagában is varázslatos, de az illusztrációk felteszik az I-re a pontot.

A történet eseményeit több szemszögből ismerhetjük meg, váltakozó nézőpontot alkalmaztak most is a szerzőink. Tetszett, hogy Jessamyn üzenetei is felbukkantak több helyen a könyvben. Sűrűn mosolyt csalt az arcomra egy-egy megjegyzése. Ahogy Delila alábbi megjegyzése is, ami most kifejezetten aktuális néhány személynek:
„Suliba járni kicsit olyan, mintha minden reggel azért kéne felkelned, hogy száz kilométeres sebességgel nekirohanj ugyanannak a téglafalnak.”
 Scott M. Fischer illusztrációja
Olivér első napja az iskolában határozottan versenybe szállhat a legviccesebb jelenet címért a könyvben. A kémia óra feledhetetlen jelenetein például kis híján visítottam a nevetéstől.
Természetesen sajnáltam a srácot, egyáltalán nem könnyű belecsöppenni egy ilyen helyzetbe (még ha én nem is vagyok könyvszereplő, azért tudom, mit szövegelek), hisz’ újnak lenni pocsék. Úgy érzed, mindenki téged bámul – feltehetőleg azért, mert a legtöbben tényleg bámulnak –, s esetlegesen azt várják, hogy mit fogsz bakizni. Kérem szépen, általában bedobnak a mély vízbe, hogy meglássák, tudsz-e úszni. Olivér még viszonylag jól vette az akadályokat, ahhoz képest, hogy három hónapja még azt se nagyon tudta, mi az az iskola, legalábbis ilyen formában nem.

Szerettem, hogy a történet olvastatta magát. Magával ragadó, lehengerlő, varázslatos, vicces, olykor szomorú, fordulatokban gazdag és néha bizony elgondolkodtató. Jules karaktere most is sziporkázott, szakadtam a nevetéstől, amikor ő is képbe került. Határozottan főnyeremény egy ilyen legjobb barátnő. :) Mellé meg ugye ott van még Chris és Edgar is. Hmm… Mit szépítsek, megkedveltem Edgart. Örülök, hogy hangsúlyos szerepet kapott a karaktere és lehetősége volt kiteljesedni. A kedvencem viszont maradt Delila és Olivér, na meg persze Jessamyn.
Szerzőpárosunk határozottan kitett magáért, ami a karakterek jellemét, leírását illeti. Hihetetlen, hogy mi mindent hoztak össze. Két kötet tele álmokkal, érzelmekkel, varázslattal, reménnyel, amit az olvasó is átél, amint kezébe veszi a könyvet.
Voltak olyan események, amelyeknek következtében elmorzsoltam néhány könnycseppet. Nem számítottam arra, hogy ilyen irányt fognak venni a történések. Hirtelen túl valóságosnak tűnt, én pedig nem akartam kizökkenni.

Jessamyn egyik legmegfontolandóbb „gondolatmenete”:
„Mit tennél, ha csak egyetlen napod lenne hátra?Azokkal töltenéd, akiket szeretsz?Elutaznál a föld távoli tájaira, hogy minél több csodát láss?Nem ennél mást, csak csokit?Bocsánatot kérnél az összes vétkedért? Odaállnál azok elé, akik elé eddig nem mertél? Elmondanád a titkos szerelmednek, hogy mindig is imádtad?Miért várjuk meg a legutolsó pillanatot, amikor mindvégig ezt kellene tennünk?”
Aztán jöttek sorozatban olyan események, amiknél úgy éreztem, nem igazság. Jodi és Sammy alaposan feladták a leckét, felültettek minket egy végtelennek tűnő érzelmi hullámvasútra, amiről bizony a könyv utolsó mondatáig nincs leszállás. Volt egy olyan pillanat a könyvben, amikor úgy éreztem ne tovább. Nagyon szomorú voltam, nem akartam, hogy így alakuljanak a dolgok, bár tudtam, hogy a könyv nem lehet csupán egy édes-nyálas romantikus mese, kellenek olyan dolgok, amik a valóságban tartanak minket, márpedig a mi valóságunkban bőven történnek rossz dolgok, nem csak jók. Aztán eszembe jutott, hogy ez mégis csak Jodi és Sammy története, szóval muszáj megkapnom a happy end-et.               
Yvonne Gilbert illusztrációja
Ezután jött egy újabb elgondolkodtató szövegrészlet Jessamyn-tól, ami ismét rátapintott a lényegre.
„Színház az egész világ, de nemcsak azok színészek, akik színpadon játszanak. Te is az lehetsz, még ha nem szövegkönyvből dolgozol is.Te is másképp viselkedsz mások előtt. Tudod, mit szeretnek hallani a barátaid, mi teszi büszkévé a szüleidet, mivel vívhatod ki a tanárok megbecsülését – hát mindnyájuknak más arcodat mutatod.Ennyi különféle szerep között honnan tudod, ki vagy igazából?Nos, ehhez meg kell találnod azt a különleges valakit, aki előtt nem játszol. Valakit, aki nem azért figyel rád, mert kiadod magad valakinek, akinek szeretne látni – csakis önmagadért.”
Hihetetlen, hogy ezek az apró gondolatok mennyi lényeges dologra felhívják a figyelmet. Bár szerettem magát a történetet, a fantasztikus karaktereket, az élet pozitív és negatív dolgaival átszőtt varázslatos mesét és a rengeteg jobbnál jobb illusztrációt, mégis Jessamyn „gondolatai” voltak számomra a legkedvesebbek.

Na és a végkifejlet? Hű a mindenit! Szerzőpárosunknak sikerült olyan történetet írnia, amiből úgy érzem, sose lenne elég. Igazi léleksimogató, s bárki bármit mond, szerintem nem csak az ifjúságot ragadja magával, minden korosztályban megtalálja majd a neki való olvasót. Szeretem ezt a történetet, valószínűleg örökkön örökké. :)

Pontozás: 10/10********

Kedvenc könyvekkel kapcsolatos idézetem a történetből:
„Ily módon, amit az egyik ember kivesz a meséből, alapvetően különbözhet attól, amit más ért meg – mintha a történet képes lenne az olvasó, a hely és az időpont függvényében változni. De talán minden könyv ilyen – kicsit más minden alkalommal, amikor kinyitjuk. Ezért az igazi kérdés inkább az, hogy ki változik: a sztori vagy az olvasó?”
Olvasás közben néha beiktattam egy kis zenehallgatást is, mert úgy gondolom, a zene és a könyv jól megférnek egymás mellett. Segítenek kikapcsolódni, ellazulni, megfeledkezni a valóságról pár órára.
Mivel a történet fantasy, erős romantikus szállal, tele érzelmekkel, szomorú és mosolyfakasztó jelenetekkel egyaránt, először lágy dallamokat hallgattam. Ilyen volt a Celtic Thunder formációból ismert Emmett Cahill és partnere, Rebecca Winckworth duettje, a Make you feel my love.

Egyszerűen elvarázsol ez a dal. Oké, kicsit elfogult vagyok, mert a Celtic Thunder az egyik nagy kedvencem (a rock, country, blues, pop mellé igen, az ír zenét is imádom), de úgy gondolom tényleg nagyszerű dolgot hoztak össze Cahill-ék.
Arra gondoltam, hogy a teljesség igénye nélkül megosztok veletek négy-öt előadót és dalcímet, hátha ti is kedvet éreztek majd egy zenehallgatással egybekötött olvasáshoz (van köztük lágyabb és zúzósabb is).
Emmett Cahill & Rebecca Winckworth: Make you feel my love
Michael Bolton: Close to You
Ed Sheeran: Thinking Out Loud 
Lawson: Where My Love Goes
The Calling: Wherever You Will Go
Creed: My Sacrifice

Valamint hallgattam az egyik kedvenc online rádióm péntek reggeli adását, amiben rengeteg olyan zene megfordult, amit szeretek. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése